Hartkloppingen (Palpitaties)

Hartkloppingen: bijna iedereen ervaart ze wel eens. Het kan voelen als een bonzend, razendsnel of juist een ontbrekend hartritme. Maar wat veroorzaakt dit gevoel? En wanneer moet je je zorgen maken?

Wat zijn hartkloppingen?

Hartkloppingen zijn percepties van abnormale hartslagen. Deze kunnen worden ervaren in de borst, keel of nek. Voor sommige mensen voelt het alsof het hart uit de borst springt, voor anderen is het een fladderend gevoel.

Cardiologische oorzaken van hartkloppingen:

Hartritmestoornissen
Dit zijn hartslagen die kunnen leiden tot een snelle, langzame of onregelmatige hartslag. Voorbeelden hiervan zijn voorkamerfibrillatie, supraventriculaire tachycardie en ventriculaire tachycardie.
Hartklepaandoeningen
Stenose (vernauwing) of insufficiëntie (lekken) van de hartkleppen kan leiden tot veranderde bloedstromen, waardoor het hart harder moet werken en soms kloppingen veroorzaakt.
Hartfalen
Dit is een aandoening waarbij het hart niet voldoende bloed kan pompen om aan de behoeften van het lichaam te voldoen. Dit kan leiden tot een verhoogde hartslag en kloppingen.
Cardiomyopathie
Dit is een ziekte van de hartspier waarbij het hart vergroot is of abnormaal dik wordt. Dit kan de elektrische signalen van het hart verstoren, wat leidt tot hartkloppingen.
Hoge bloeddruk
Chronische hoge bloeddruk kan leiden tot verdikking van het hart en kan het risico op ritmestoornissen verhogen.
Andere oorzaken
Naast cardiologische oorzaken kunnen externe factoren zoals caffeïne, alcohol, bepaalde medicijnen, stress, angst en bepaalde medische aandoeningen zoals schildklieraandoeningen en bloedarmoede ook hartkloppingen veroorzaken.

Je raadpleegt best een arts bij:

Kortademigheid
Duizeligheid
Pijn op de borst
Flauwvallen
Aanhoudende of frequente hartkloppingen

Hartkloppingen kunnen door een reeks factoren worden veroorzaakt, waaronder enkele cardiologische aandoeningen. Het is essentieel om te bepalen wat de precieze oorzaak is, zodat je geïnformeerd bent en weet wanneer je medische hulp moet zoeken. Mocht je bezorgd zijn over je hartkloppingen, dan kan je een afspraak maken bij Dr. Kristel Wauters.

Cardiologie
Dr. Kristel Wauters en Dr. De Sonville
Copyright © 2024 - All Rights Reserved.